نحوه کار سیستم صوتی
نحوه کار سیستم‌‌‌‌‌ صوتی

نحوه کار سیستم صوتی به چه صورت است؟ ابتدا باید دانست  که همه سیستم‌‌‌‌‌های صوتی از ابتدایی ترین تا پیچیده ترین‌ آنها یک حالت مشخص دارند. در سیستم‌‌‌‌های پیچیده مبدل‌‌‌‌های ورودی میکروفون سیگنال صدا را وارد میکسر می کنند. استیج باکس دستگاهی است که روی استیج قرار می گیرد و بین میکسر صدا و کابل‌‌‌‌‌های ورودی واسطه می شود تا هم طول کابل‌ها و هم تعداد آن‌ها کم شود. مولتی پر  دستگاه دیگریست که بیشتر در کنسرت‌ها و رویدادهایی استفاده می شود که تعداد میکروفون‌ها زیاد است. مولتی پر مشکل کابل‌‌‌‌‌های زیاد را حل می کند و تنها باید فیش‌ها را به مولتی کور متصل کرد. این دستگاه از قبل کابل کشی‌ها را انجام داده و باعث نظم روی استیج می شود.

 نصب و تنظیم سیستم های  صوتی

قبل از آشنایی با نحوه کار سیستم صوتی باید با نصب و تظیمات آن آشنا شویم .نصب سیستم‌‌‌‌های صوتی در ابعاد بزرگ نیاز به افرادی دارد که هر کدام قسمتی از کار را بر عهده بگیرند. یکی از این افراد مهندس برق است که باید برق سالن یا محوطه را تامین کند و کابل کشی ها را انجام دهد. برای تعیین دقیق جای اسپیکرها نیاز به تکنسین صدا است تا با استفاده از لیزر محیط سالن را اندازه بگیرد و در نرم افزار‌‌‌‌های مهندسی صدا جای دقیق باندها را مشخص کند. برای پخش صدا نیز حداقل به دو نفر مهندس صدا نیاز است که یکی از‌ آنها باید روی استیج مانیتورینگ کند تا افراد روی سن صدا را به خوبی بشنوند و نفر دوم پشت میکسر قرار می گیرد و باید صدای کل سالن را تنظیم کند.

 نحوه تست سیستم‌‌‌‌های حرفه  ای صدا  

تست صدا از طریق میکروفون هایی استفاده می شود که به‌ آنها کالیبره می گویند. به این صورت که میکروفون ها را در نزدیکی اسپیکر ها قرار می دهند و در صورتی که صدا در حالت نزدیک به اسپیکر با حالت فاصله دار یکسان باشد سیستم پخش صدا کاملا ایده آل است .

اجراهای زنده  

سیستم های  حرفه ای صوتی جز لاینفک اجراهای زنده می باشند.برای مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 جشن‌‌‌‌های سازمان ها

مسابقه‌‌‌‌ها و رویدادهای ورزشی

مراسم‌‌‌‌های مذهبی

سالن‌‌‌‌های کنفرانس, همایش و سمینار

 سالن‌‌‌‌های تئاتر

کنسرت ‌های موسیقی

کلاس‌‌‌‌های آموزشی