میکسر قسمت 2
میکسر(قسمت2)

در قسمت قبل به میکسر پرداخته بودیم . حال قصد داریم در ادامه بیشتر به کاربرد ها و قابلیت های آن بپردازیم.

اکولایز کانال

کنترل های اکولایز کانال ها، بر روی اکولایز سیگنال با کاهش یا افزایش یک فرکانس تاثیر می گذارد. کوچکترین و ارزانترین میکسرها ممکن است فقط دارای کنترل باس و تریبل باشند. بیشتر میکسر های متوسط و با قیمت بالا دارای باس، مید رنج Mid Range و تریبل، و یا حتی کنترل های نیمه محدوده (به عنوان مثال، Low Mid و Mid High) هستند. بسیاری از کنسول های میکس جدید دارای یک اکولایزر پارامتری در هر کانال هستند. برخی از میکسر ها برای کنترل تن صدا، از ترکیب کلی یک کنترل کلی اکولایز (یا گرافیکی یا پارامتریک) در خروجی برخوردارند.

اندازه گیری سیگنال

در نهایت، معمولا یک یا چند VU یا پیک مترPeak Meter  (پیک متر اغلب از LED ها استفاده می شود) برای نشان دادن سطوح سیگنال ها برای هر کانال، برای خروجی های اصلی و برای نشان دادن اینکه آیا سطح سیگنال کلیپ Clip می شود ، وجود دارد. مهندس صدا به طور معمول افزایش سیگنال های ورودی را تنظیم می کند تا قویترین سیگنال را بدون ایجاد کلیپ Clip و یا بازخورد صوتی دریافت کند. اکثر میکسرها علاوه بر ترکیب اصلی، حداقل یک خروجی اضافی دارند

دیجیتال در مقابل آنالوگ

در یک میکسر دیجیتال، می توان مقدار تأخیر Latency را با توجه به مسیریابی و چگونگی استفاده از DSP (پروسس سیگنال های دیجیتال) ، متفاوت دانست. در میکسر های دیجیتال ، هنگام پروسس های موازی یک سیگنال، هنگام ترکیب دوباره سیگنال های اصلی و پروسس شده ، ممکن است اتفاقاتی همچون  فیلتر شانه ای اتفاق بیافتد. برخی از میکسر های دیجیتال روش های داخلی خاصی را برای پیشگیری از چنین مشکلی ارایه میکنند.

 کیفیت صدا

هر دو میکسرهای دیجیتال و آنالوگ از پری امپلیفایرهای میکروفون آنالوگ استفاده می کنند، که یک مدار با ولتاژ بالاست که سطح سیگنال پایین را از یک میکروفون افزایش می دهد. در یک میکسر دیجیتال، تقویت کننده میکروفن توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال دنبال می شود. در حالت ایده آل، این فرآیند با دقت طراحی شده است تا به طور مرتب با Overload و کلیپ Clip شدن را اصلاح کند. اگر کیفیت مطلوب صوتی مورد نظر باشد، باید از پردازش بیش از حد و Saturation خودداری کرد.

میکسر نرم افزاری

برای صدای ضبط شده، فرآیند میکس کردن می تواند در نرم افزار های میزبان DAW به صورت نرم افزاری صورت گیرد. که در این صورت از کنسول های میکس بزرک استفاده نمی شود که باعث صرفه جویی در فضا، هزینه و زمان می شود. در یک میکسر نرم افزاری، هیچ فیدر فیزیکی وجود ندارد و جمعی از فیدر های فشرده و در فضایی کوچک قرار دارد و به کامپیوتر متصل است. بسیاری از استودیوهای پروژه از چنین راه حل فضایی بهره می برند.