آمپلی فایر چیست؟

بطور کلی آمپلی فایر به دستگاهی گفته می شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه شما را افزایش می دهد. شاید در برخی از مراکز عمومی دیده اید که صدای بلندگو ها بسیار کم کیفیت یا قطع و وصل می شود. 

راه حل

با استفاده از آمپلی فایرها این مشکل حل می گردد . صدای مورد نظر قبل از اینکه به بلندگو فرستاده و پخش شود، توسط آمپلی فایر صدا تقویت شده و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال می گردد. این امر باعث افزایش کیفیت صدا در حد بالا و بدون نویز و قطع و وصلی می شود.

دیگر کاربرد ها

همچنین از آمپلی فایرها در سیستم های قدرتمند خودرو نیز استفاده می شود. فردی بر روی ماشین خود سیستم صدایی نصب می کند، این آمپلی فایر ها هم در کنار آن باید تهیه و نصب شوند که صدا بدون افت کیفیت و بدون هیچگونه نویزی باشد.

آمپلی فایر ها چه امکانات و کاربرد هایی دارند؟

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره شد وظیفه اصلی آمپلی فایر ها تقویت صدا می باشد. برای مثال شما یک فلش دارید که آهنگ های مورد نظر شما داخل آن است و می خواهید آن را در سیستم ماشین خود پخش کنید. در ابتدا این اطلاعات و آهنگ ها از روی حافظه فلش خوانده شده و بعد از آن اطلاعات و دیتا ها از حالت دیجیتال به حالت آنالوگ تغییر می یابند. که به کمک ابزار ها و فیلتر هایی مانند آکولایزر ها تقویت و بهینه می شود. در نتیجه آماده پخش بر روی سیستم می شود. ولی مشکل اساسی و مهم این است که با وجود این کار ها، باز دیتای مورد نظر برای پخش شدن به صورت ضعیف می باشد. که می تواند با مقداری زیاد کردن صدای آهنگ شاهد نویز و افت کیفیت صدا باشیم.

در اینجا  تقویت کننده های صدا وارد عمل می شوند تا این مشکل را حل کنند. پس بطور کلی و خلاصه وظیفه و کاربرد اصلی آمپلی فایر ها تقویت سیگنال های صوتی بلندگو ها به خصوص سیستم های صدای ماشین می باشد.

آمپلی فایر خانگی چیست و چه کاربردی دارد؟
در بخش قبلی در مورد تقویت کننده های صدای سیستم ماشین توضیحاتی داده شد. کاربرد تقویت کننده های صدای سیستم خانگی نیز کارایی مانند آمپلی فایر ها یا تقویت کننده های  سیستم های خودرو را دارند. ولی یک فرق اساسی و مهم آنها در میزان تقویت صدای مورد نظر می باشد. به طور کلی تقویت کننده های صدایی که برای خانه و مراکز عمومی استفاده می شود، باید قدرتمند تر از تقویت کننده های سیستم ماشین باشند.