چگونه فن‌آوری صوتی نحوه تجربه تماشاگران از دنیای تئاتر را تغییر می‌دهد؟
بخش دوم

تغییر فرکانس میکروفون‌ها :

تغییر فرکانس میکروفون‌های بی‌سیم نقش مهمی در ترکیب فناوری با الزامات تئاتر ایفا کرده‌اند. همانطور که تومو تولونن، کارگردان ارشد میکروفن SHURE  توضیح داد: امروزه، تئاترها 100% به فناوری بی‌سیم متکی هستند. به معنای واقعی کلمه هر اجراکننده منفرد روی صحنه یک فرستنده بی سیم پوشیده است. اغلب بازیگران اصلی دو فرستنده و میکروفن را می پوشند. به همین دلیل احتمال خطا صفر است و مخاطب انتظار دارد همه چیز بدون هیچ مشکلی پیش رود.

 

 پیمایش در محیط پرجمعیت RF مانند گذشته آسان نیست. دولت بریتانیا باند 800 مگاهرتز (790-862 مگاهرتز) را که بسیار توسط صنعت سرگرمی برای میکروفون های بی سیم استفاده می شد، به حراج گذاشت. باند 700 مگاهرتز (694 مگاهرتز - 790 مگاهرتز) در حال حاضر در مرحله حذف شدن است . این یعنی از سال 2012، صنعت سرگرمی دسترسی به نزدیک به 50 درصد از طیف قابل استفاده را از دست داده است."

 

با این حال، از دست دادن طیف مانعی برای پذیرش میکروفون‌های بی‌سیم نشده است. همانطور که تولونن می‌گوید: «نمایش‌هایی مانند هری پاتر و کودک نفرین شده در لندن، نمونه‌ای عالی از فناوری است که به نمایش اجازه می‌دهد از نظر تولید قوی ‌تر شود. جلوه‌های صوتی، نورپردازی، جلوه‌های ویژه و صحنه‌پردازی و دیگر جنبه‌های فنی نمایش بهتر است و به کانال‌های بی‌سیم بیشتری نیاز دارد.

 

"میکروفون‌های بی‌سیم واقعاً نحوه ترکیب اجراهای تئاتری را تغییر داده‌اند. این آزادی است، هیچ کابلی وجود ندارد، هیچ نقطه مرده‌ای روی صحنه وجود ندارد. شما می‌توانید از یک نردبان بالا بروید، مهم نیست در کجای صحنه باشید، این کار را انجام خواهید داد. شنیده شود زیرا اجراکننده یک میکروفون کوچک پوشیده است که می‌توان آن را در خط مو، لباس، یا هر جا که تعادل بین صدای عالی و میکروفون برای تماشاگران قابل مشاهده نیست استفاده کرد. بسیاری از سالن‌ها در حال جایگزینی هستند.

 

سیستم‌های آنالوگ قدیمی‌تری که علیرغم قدمتشان، در سینماهای سراسر جهان وجود داشته‌اند، اما به دلیل قدیمی بودن یا قابلیت اطمینان ضعیف جایگزین نمی‌شوند. اما در واقع به دلیل محدودیت‌های باند در نتیجه تغییرات طیف، حذف می‌شوند.

Lillywhite Andy، مهندس توسعه مشتری و برنامه کاربردی برند Sennheiser، توضیح داد: "سیستم های قدیمی عمدتاً سن خود را نشان نمی دهند و اغلب قابل اعتماد و ماندگار هستند. در بسیاری از موارد، به ویژه نمایش های طولانی مدت، نمی خواهند تجهیزات را تغییر دهند. یکی از چیزهایی که باعث تغییر در بازار میکروفون بی سیم می شود، حذف  طیف و باند 700 مگاهرتز در بریتانیا است.

 

میکروفون های بی سیم
میکروفون های بی سیم

قابل درک است که وقتی با به خرید تجهیزات نیاز داریم، طراحان صدا و شرکت‌های اجاره ناگزیر می‌خواهند نگاه کنند و ببینند چه چیزی جدید است. آخرین باری که باند 800 مگاهرتز حذف شد، بسیاری از تجهیزات فقط با نسخه های جدید همان تجهیزات بود، اما این بار، تجهیزات جدید و عمدتا دیجیتالی زیادی در بازار وجود دارد.

 

Lillywhite معتقد است که پذیرش فرستنده های دیجیتال در حال گذراندن مرحله آشنای پذیرش محصول جدید است که با کاهش اندازه همراه است. Lillywhite: " می گوید: در بازار تئاتر، اندازه و وزن فرستنده ها همیشه مورد توجه است. تئاترها فرستنده های کوچکتر و سبک تر با عمر باتری طولانی تر می خواهند. فرستنده‌ها کوچک‌تر می‌شوند، سپس یک فناوری جدید به وجود می‌آید، که از لحاظ سایز بزرگ تر می شوند، که این در اصل یک مشکل است زیرا بزرگ‌تر هستند، اما در تئاتر فناوری جدید و اجرای بهتر را می‌خواهند. من معتقدم که ما اکنون با فناوری دیجیتال به آن مرحله رسیده ایم.

 

"به عنوان مثال، ما با بسته بزرگتر، فرستنده بسته بدنه آنالوگ قدیمی SJS212 و سپس اولین فرستنده های دیجیتال که بزرگتر از SK 5212 بودند، شروع کردیم. 10 سال بعد، ما بسته‌هایی داریم که بار دیگر کوچک‌تر هستند؛ آنها کوچک‌تر، سبک‌تر و عمر باتری طولانی‌تری دارند، اینها چیزهایی هستند که دنیای تئاتر دوست دارد.

 

" Lillywhite اضافه می کند: "تئاترها یکپارچگی می خواهند، آنها به عدم نیاز به تغییر چیزها اهمیت می دهند، زیرا اگر شما نیاز به تغییر داشته باشید، هیچ تغییری اساسی تر از میکروفون ها و میکروفون های بی سیم در یک سیستم صوتی نیست. زیرا این تغییر می تواند کل ترکیب و اجزای آن را تغییر دهد. روشی که همه چیز با هم هماهنگ می شود." خارج از صحنه، فناوری با ساده‌سازی ارتباطات پشت صحنه، زندگی تکنسین‌ها و کارکنان تئاتر را آسان‌تر می‌کند.

این مقاله توسط هلدینگ شیدکو تهیه و ترجمه شده است.

مطالعه قسمت 1 این مقاله

مطاله قسمت 3 این مقاله