کلمات تخصصی در صنعت صدا
کلمات کلیدی رایج در دنیای صوت
قسمت سوم

همانطور که در مقاله قسمت های قبل، کلمات تخصصی در صنعت صدا (قسمت اول و دوم) گفتیم،  قصد داریم تا با یکدیگر برخی از کلمات تخصصی در صنعت صدا را مورد بررسی قرار دهیم.

line array 

لاین اری ها ترکیبی از بلندگوهای یکسان است که به شکل یک خط عمودی یا افقی روی هم سوار شده تا صدارسانی کنند. کابرد آن در صدا رسانی در فضاهای بزرگ می باشد.

mixing console   میکسر صدا

برای ویرایش یا ترکیب چندین سیگنال صوتی استفاده می شود. همچنین برای تغییر حجم، محتوای فرکانس ، موقعیت استریو، پویایی و اثرات این سیگنال ها استفاده می شود. همچنین به عنوان میز صدا، میز میکس و میکسر صوتی نیز شناخته می شود.

Omnidirectional

میکروفونی است که می تواند صدا را از هر جهتی به یک اندازه بلند کند.

Peak

بالاترین سطح قدرت سیگنال صوتی یا سطحی است که سیگنال در آن شروع به تحریف می کند.

 phantom power برق فانتوم

 جریان DC + 48 ولت از طریق کابل های صوتی ارسال می شود تا برق دستگاه هایی مانند میکروفن های کندانسور را تأمین کند.

 phaseفاز

اگر دو یا چند شکل موج در تولید صدا نقش داشته باشد ، دامنه های نسبی آنها اغلب می توانند در هر مقطع زمانی متفاوت باشند. رابطه بین این دو سیگنال به عنوان فاز شناخته می شود. اگر دو سیگنال یکسان 180 درجه خارج از فاز پخش شوند ، آنها کاملاً یکدیگر را لغو می کنند.

Plosive

هنگامی که یک انفجار هوا به داخل میکروفون می رود ، صدای دیستورت تولید می کند. به طور معمول هنگامی اتفاق می افتد که خواننده یا مجری از کلماتی استفاده می کند که شامل صدای پ است.

point source loudspeaker 

 همانطور که از نامش پیداست به بلندگوهای حرفه ای که صدا رسانی می کنند را بلندگوی پوینت یا بلندگوی نقطه ای میگویند. معمولا این بلندگوها دارای توییتر و ووفر  مجزا می باشند.

 processor پردازنده

 پردازنده به یک قطعه سخت افزاری یا نرم افزاری گفته می شود که delay  صدای بلندگوها را موقع شنیدن یکسان می کند. کاربرد آن در فضاهای بزرگ و تعداد بلنگوهای زیاد می باشد.

  RESONANCE   تشدید

 وقتی مواد فیزیکی در فرکانسهای خاصی با انرژی بیشتری لرزش می کنند ، به عنوان مثال ، ممکن است هنگام پخش موسیقی با صدای زیاد، ویژگیهای خاصی از یک اتاق طنین انداز شود.

 reverberation

 تأثیر شنیدنی انعکاس اولیه امواج صوتی که از دیوارها و اشیا دیگر

QUANTISATION کمیت سنجی

در تبدیل آنالوگ به دیجیتال ، کمی سازی ریاضی سیگنال آنالوگ را به مجموعه کوچکتر از گام ها در یک کمیت دیجیتال تغییر می دهد.