اسپیکر مانیتورینگ
اسپیکر مانیتورینگ چیست؟

اسپیکر مانیتورینگ یکی از مهمترین ابزارها برای تولید و تنظیم موسیقی به شمار می‌آید که می‌تواند نقش زیادی در موفقیت یک قطعه موسیقی ایفا کند.

اگر تا به حال خودتان موسیقی ساخته باشید حتما می‌دانید خرید بهترین اسپیکر مانیتورینگ چقدر حیاتی است. ممکن است ساعت‌ها و روزها برای تنظیم موسیقی وقت گذاشته باشید و در نهایت به صدای مطلوب خود برسید، اما وقتی همان قطعه را در جای دیگری پخش کنید، مثلا در خودرو، گوشی یا یک استودیوی دیگر، می‌بینید حتی یک درصد شبیه به صدایی که در استودیوی خودتان می‌شنیدید نیست.

اگر مدام با این مشکل مواجه می‌شوید این احتمال وجود دارد که اسپیکر مانیتورینگ شما عملکرد قابل قبولی نداشته باشد. با این راهنمای خرید اسپیکر مانیتورینگ می‌توانید در میان مدل‌های مختلف سیستم های مانیتورینگ بهترین گزینه را انتخاب کنید تا دیگر با مشکلاتی از این دست روبه رو نشوید.

اسپیکر مانیتورینگ در واقع بلندگوهایی هستند که به منظور استفاده برای ضبط صدا به صورت حرفه‌ای طراحی شدند. این اسپیکرها بیشتر از همه در استودیوهای ضبط، صنعت فیلمسازی، استودیوهای تلویزیونی و رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور خلاصه در مکان‌هایی که بازتولید صدا با دقت بسیار زیاد، حائز اهمیت است.

اسپیکر مانیتورینگ صدا را بدون افزودن افکت‌های مختلف پخش می‌کند و به مهندسین صدا این اجازه را می‌دهد تا دقیقا همان صدای منبع را بدون هیچگونه اختلال یا تغییر قابل توجه گوش داده و پخش کنند.

نکات مهم در خرید بهترین اسپیکرهای مانیتورینگ

اسپیکرهای مانیتورینگ در شکل‌ها، اندازه‌ها و انواع مختلفی در بازار به فروش می‌رسند و از همین رو بهتر است پیش از خرید بهترین اسپیکر مانیتورینگ با تمامی گزینه‌ها تا جای ممکن آشنا باشیم.

پسیو یا اکتیو؟

اولین موردی که باید توجه زیادی به آن داشته باشید تقویت صدا است. سیگنال‌های الکتریکی که از یک میکسر استودیویی خانگی یا رابط‌های صوتی خارج می‌شوند قدرت زیادی ندارند و به همین دلیل اسپیکرهای مانیتورینگ نیز برای پخش این سیگنال‌ها به یک تقویت کننده صدا نیاز دارند. انواع اسپیکر مانیتورینگ در دو نوع اکتیو و پسیو عرضه می‌شوند.

در نوع پسیو شما باید یک تقویت کننده را به طور جداگانه با اسپیکر هماهنگ کنید، ولی در نوع اکتیو نیازی به این کار نیست؛ چراکه اسپیکرهای مانیتورینگ اکتیو همراه با تقویت کننده داخلی عرضه می‌شوند.

چیدمان اسپیکر

نکته مهم بعدی چیدمان خود اسپیکرها است. یک اسپیکر دو کاناله از یک ووفر برای تولید صداهایی با فرکانس پایین و یک تیوتر برای تولید فرکانس‌های متوسط و بالا استفاده می‌کند. در این نوع اسپیکر، سیگنال‌ها توسط یک فیلتر کراس اور به باندهای بالا و پایین فرستاده می‌شوند. این نوع اسپیکرها معمولا قیمت پایین‌تری دارند.

در طرف دیگر اسپیکرهای رده‌بالا که با قیمت بیشتری به دست کاربران می‌رسند از 3 یا 4 کانال استفاده می‌کنند تا با کمک درایوهای بلندگو بیشتر، فرکانس‌های متوسط صدا که اهمیت بسیار زیادی دارند را به شکل جداگانه و با وضوح بیشتری پخش کنند.

اندازه اسپیکر مانیتورینگ

به طور کلی هرچقدر اندازه اسپیکر بزرگتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر و در نتیجه می‌تواند فرکانس‌های بیس بیشتری را پخش کند. در این مورد اندازه اتاق شما و آکوستیک بودن آن بهتر می‌تواند اندازه اسپیکر را برایتان مشخص کند. یک اسپیکر بزرگ با صدای بسیار زیاد مناسب یک فضای کوچک نیست.

برد اسپیکر

برد اسپیکر مانیتورینگ هم اهمیت زیادی دارد. بلندگوهای میدان نزدیک به گونه‌ای طراحی شدند که در نزدیکی گوش شنونده قرار بگیرند. در حالی که مدل‌های میدان متوسط می‌توانند در فاصله دورتر و در فضاهای بزرگتری هم باشند. افزون بر این استودیوهای حرفه‌ای معمولا دارای بلندگوهای غول پیکر و تمام میدان نیز هستند.

 

  • اسپیکر مانیتورینگ برند RCF

از محصولات  هلدینگ  شیدکو می توان به اسپیکر مانیتورینگ برند RCF سری 

AYRA PRO  اشاره کرد. این سری در ابعاد مختلف تولید میشود.

این محصول آر سی اف در سایزهای 8 اینچ اکتیو، 6 اینچ اکتیو و 5 اینچ اکتیو تولید می شود. همچنین ساب 10 اینچ اکتیو از دیگر محصولات سری AYRA PRO  می باشد.