اشتراک‌گذاری توان (Power Sharing)

اشتراک گذاری توان، یکی از قابلیت‌های امپلی‌فایرهای Class D می‌باشد که به صورت خودکار منابعِ انرژیِ استفاده‌ نشده را بین تمامی کانال‌های خروجی به اشتراک می‌گذارد تا در هر جایی که توان بیشتری موردنیاز است، استفاده شود. این قابلیت هنگامی اعمال می‌شود که ما بارهای نامتقارنی بر روی خروجی‌های یک آمپلی‌فایر داریم و یا به بیان دیگر کانال‌های خروجی دستگاه بر روی امپدانس‌های مختلفی کار می‌کنند.

.

این قابلیت بر روی تمامی امپلی‌فایرهای کمپانی Powersoft که داری DSP هستند، فعال است و برای به‌کارگیریِ آن نیازی به تنظیماتِ خاصی از سوی کاربر و یا یک Firmware خاص نیست؛ هر چند که ضروری است تا بار به صورت صحیح بر روی هر کانال اعمال و Limiter بر روی خروجی‌ها با توجه به نیازمندی‌های طراحی، به درستی تنظیم شود.

.

در آمپلی‌فایرهای عادی، تمام توان خروجی دستگاه به صورت متقارن در خروجی‌های مختلف تقسیم می‌شود. برای مثال در یک امپلی‌فایر 4 کانال با توان 3000 وات، در حالت عادی توان خروجی هر کانال 750 وات است؛ اما با قابلیت (اشتراک‌ گذاری توان) یک یا چند کانال می‌توانند توان خروجی بیشتر از 750 وات داشته باشند که طبیعتاً این امر باعث می‌شود تا توان خروجی کانال‌های دیگر کاهش یابد.

یک مثال کاربردی: سیستم صوت رستوران چند منظوره

ما یک آمپلی‌فایر Unika 8k8 از برند پاورسافت داریم که مجموعاً 8000 وات توان خروجی این دستگاه است.  در حالت اعمال متقارن بار بر روی خروجی‌ها، 1000 وات بر روی هر کانال خواهیم داشت. ما می‌‌خواهیم تا بخش‌های مختلف سیستم صوت رستوران که شامل استیج اجرای زنده‌ی موسیقی، سالن اصلی، اتاق VIP، فضای بیرونی، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی می‌باشد را صدارسانی کنیم.

در سیستم PA برای سالن اصلی یک ساب ‌ووفر با توان 2000 وات بر روی 4 اهم و یک جفت بلندگو با توان 850 وات بر روی 8 اهم داریم. در سیستم مانیتورینگ استیج یک ساب‌ ووفر با توان 1500 وات بر روی 4 اهم و یک بلندگو با توان 1200 وات بر روی 8 اهم داریم. بلندگوهای سالن VIP با مجموع توان 700 وات بر روی 16 اهم، بلندگوهای فضای بیرونی (هورن اسپیکر) با مجموع 300 وات بر روی 8 اهم و بلندگوهای Hi-Z (سیستم ولتی) در سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی با مجموع 600 وات با ولتاژ خط 70 ولت در حال استفاده هستند.

توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

مزیت استفاده از اشتراک‌گذاری توان (Power Sharing)

ما تنها با استفاده از یک امپلی‌فایر، یک سیستم قدرتمند و با توان بالا را به صورت کامل راه‌اندازی کردیم. بدون داشتن قابلیت اشتراک‌ گذاری توان، ما مجبور بودیم تا آمپلی‌فایرهای بیشتر و با توان بیشتر و طبیعتاً گران‌تر استفاده کنیم.

.

اشتراک‌ گذاری توان به شما این امکان را می‌دهد تا سیستم‌های با توان بالاتر را بدون این‌که بر روی عملکرد کلی سیستم تاثیر منفی ایجاد شود، راه‌اندازی کنید. در این حالت شما می‌توانید تا بازدهی و بهره‌وری سیستم خود را افزایش و در نتیجه هزینه‌های کلی پروژه را کاهش دهید. مزیت استفاده از این تکنولوژی نه تنها در سیستم صوت رستوران بلکه در سیستم پیجینگ ساختمان‌های اداری، سیستم پیجینگ صنعتی، سیستم صوت مجتمع تجاری، سیستم صوت مترو و ... می‌باشد.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که هرچند امکان افزایش توان خروجی از برخی کانال‌های امپلی‌فایر وجود دارد، اما نباید مجموع توان‌های خروجی از تمامی کانال‌ها، بیشتر از توان کلی امپلی‌فایر باشد.

بیشترین توانی که می‌تواند بر روی یک کانال اعمال شود در مدل‌های مختلف امپلی‌فایرها متفاوت است و اغلب امکانِ اعمالِ تمامِ توانِ دستگاه بر روی یک کانال وجود ندارد. بنابراین ضروری است که قبل از طراحی سیستم خود و انتخاب امپلی‌فایر برای بلندگوهایی که در نظر دارید، مشخصات هر دستگاه را با دقت بررسی و Data Sheet مربوط به آن دستگاه را مطالعه کنید.

.

از آن جایی که ارتباط بین توان موردنیاز کمتر و یا بیشتر در یک کانالِ به خصوص ثابت نیست و با توجه به پارامترهایی متغیر می‌باشد، کمپانی Powersoft ابزاری را تحت نرم‌افزار Microsoft Excel طراحی کرده و در اختیار کاربران قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانید رفتار هر امپلی‌فایر را با توجه به بلندگوهایی که به آن متصل شده بررسی کنید و متوجه شوید که آیا برای سیستم خود نیاز به یک امپلی‌فایر قوی‌تر دارید و یا اینکه Headroom کافی برای بلندگوهای شما در دسترس است. برای دریافت این فایل به ما پیام دهید.

هلدینگ شیدکو نماینده انحصاری کمپانی پاورسافت در ایران می باشد.