بلندگو
بلندگو
تاریخچه بلندگو

همه ما بلندگوها را در جاهای گوناگونی دیدیم و می دانیم وظیفه بلندگو صدارسانی می باشد. تجربه های متفاوتی از شنیدن موسیقی یا سخنرانی داشته ایم. ولی بلندگوها چگونه کار می کند؟ و طی چه فرایندی صدارسانی را انجام می دهند؟

بلندگو آخرین عضو کار آدیو می باشد ولی با اینکه در آخر خط قرار دارد از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد یک صدای خوب دلنشین در سیستم بستگی به بلندگوی آن دارد. در حقیقت نمی توان صدای قابل قبولی بدون داشتن بلندگوهای خوب داشت. بلندگو در حقیقت وسیله ای است که انرژی اکتریکی را به انرژی صوتی تبدیل می کند.

 

بلندگو نزدیک به ۱۰۰ سال است که اختراع شده است. در طول زمان انواع مختلفی از لحاظ کارکرد داشته اند. از بلندگوهای کوارتزی گرفته تا بلندگوهای ریبون و پیزوالکتریکی و planar وغیره.

 

ولی می توان گفت ۹۸% بلندگوهای مورد استفاده تقریبا همان ساختمان و سازمان اولیه را دارد و هنوز از همان نوع داینامیک استفاده می شود. اساساٌ کار آن بطور ساده بدین گونه است که سیم پیچ درون یک میدان مغناطیسی قرار دارد و از طرفی هم به یک مخروط وصل است.

 

وقتی که جریان متناوب الکتریکی که با فرکانس های مختلف در درون سیم پیچ جریان پیدا می کند این سیم پیچ تشکیل میدان مغناطیسی می دهد که با میدان مغناطیسی ثابت از طرف آهنربای قوی ایجاد فاز هم نام یا غیر هم نام می کند که باعث دفع سیم پیچ به پایین ویا جذب آن به بالا می شود که با حرکت سیم پیچ مخروط متصل به آن نیز حرکت می کند و با حرکت دادن هوای اطراف و مستقیم مخروط صدا ایجاد می شود . حرکت سیم پیچ درون میدان مغناطیسی بسته به فرکانس الکتریکی گاهی اوقات تا ۲۰۰۰۰ بار در ثانیه (۲۰کیلو هرتز) نیز میرسد و اینگونه صدا ایجاد می شود.

در مقاله بعدی در رابطه با اجزای اصلی بلندگو صحبت می کنیم.