میکروفون پادکست قسمت2
یک میکروفون خوب برای پادکست چه ویژگی هایی دارد
 قسمت دوم

اگر مقاله قبل یعنی (میکروفن پادکست قسمت 1) را مطالعه نکرده اید به شما پیشنهاد می شود که ابتدا قسمت قبل خوانده شود، بعد به این مقاله بپردازید.

بهترین میکروفن برای ضبط صدا مدل داینامیک است یا کاندانسر؟

انتخاب داینامیک یا کاندانسر بستگی به صدای شما دارد. ویژگی صدای شما مشخص می‌کند برای ساخت پارکت کدام مدل میکروفن مناسب‌تر است. میکروفن‌های داینامیک بیشتر برای ضبط صدای داینامیک و پویا مناسب هستند. در حالی که میکروفن‌های کاندانسر یا همان خازنی به ضبط صدای واضح‌تر می‌پردازند. اما ممکن است هنگام ضبط میزان صدا بالا رود. بنابراین انتخاب از میان این دو کاملاً به صدای شما بستگی دارد.

میکروفن‌های داینامیک نسبت به کاندنسر به فرکانس‌های بالا و فشار صدا حساسیت کمتری از خود نشان می‌دهند و مقاومت بیشتری در برابر ضربه یا آسیب‌دیدگی دارند. همچنین قیمت آن‌ها نسبت به مدل کاندانسر کمتر است. اما اگر دوست دارید صدای ظریف شما با دقت بیشتری ضبط شود به یک میکروفون کاندانسر نیاز دارید. معمولاً میکروفن‌های کاندانسر به جزئیات و سرعت امواج‌های صوتی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و بهترین انتخاب برای محیط‌های ساکت برای ضبط صدا است.

کدام روش برای اتصال میکروفن به کامپیوتر برای شما راحت‌تر است، USB یا XLR ؟

امروزه میکروفن‌هایی که از طریق USB  به رایانه متصل می‌شوند، طرفداران بیشتری دارند. چرا که این مدل میکروفن‌ها اتصال سریع را برای مخاطب فراهم می‌کند و تنظیمات آن نسبت به مدل XLR راحت‌تر است. اما اتصال میکروفن از طریق XLR قابلیتی برای شما فراهم می‌کند که بتوانید بیش از یک میکروفن به طور همزمان به دستگاه وصل کنید. برای انتخاب از میان دو روش باید در نظر بگیرید که قرار است میکروفن تهیه کنید که قابلیت اتصال به رایانه را دارد یا فقط نیاز دارید دستگاه شما به پاور اضافی وصل شود.

تصمیم‌گیری از میان این دو روش کاملا به شرایط شما بستگی دارد. معمولا میکروفن‌های USB از نوع کاندانسر هستند. اگر به تازگی تصمیم گرفتید، در زمینه ساخت پادکست فعالیت داشته باشید، بهتر است انتخابتان میکروفن USB باشد. چرا که خیلی راحت و در سریع‌ترین زمان ممکن قابل استفاده هستند و به راحتی بسته شده و خیلی سریع ضبط خود را شروع می‌کنید.

خیلی اوقات با در نظر گرفتن قیمت بهتر می‌توانید تصمیم خود را برای انتخاب بهترین میکروفن برای پادکست بگیرید.

بیشتر اوقات با مشخص کردن میزان بودجه برای خرید میکروفن بهتر می‌توانید تصمیم نهایی خود را بگیرید. اگر اولین بار است برای ساخت پادکست اقدام می‌کنید، میکروفن‌های پیشرفته و گران‌قیمت را از لیست انتخابی خود کنار زنید. امروزه در باراز میکروفن‌های پیشرفته با نرم‌افزارهای تولید صدای منحصربه‌فرد در بازار وجود دارد که از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند. اما  شما در اول راه به این مدل میکروفون‌ها احتیاج ندارید و در صورت خرید ممکن است هزینه بسیار زیادی صرف کنید.

 اما اگر در تولید صدا و ساخت پادکست تجربه خوبی دارید و از استانداردهای ایده‌آل برای تولید و کنترل صدا استفاده می‌کنید پیشنهاد می کنیم حتما بهترین میکروفن برای پادکست را انتخاب کنید تا به صورت کاملا حرفه‌ای در این زمینه قدم بردارید و شاهد بهترین نتیجه باشید.

یکی از نکات مهم برای تهیه میکروفن پادکست تعداد افرادی است که به صورت همزمان برای ضبط صدا صحبت می‌کند.

آیا برای ساخت پادکست تنها یک نفر قرار است صحبت کند یا چند نفر به صورت همزمان برای ضبط صدا صحبت می‌کنید؟ اگر تنها یک نفر گوینده دارید خوب است برای انتخاب بهترین میکروفن برای پادکست از الگوی یک جهته استفاده کنید. در غیر این صورت برای مدیریت گفتگو هنگام ضبط، میکروفن چند جهته را در فاصله مناسب بین گوینده‌های مختلف قرار دهید تا نتیجه کاملا طبیعی برای ضبط صدا مشاهده کنید.

برای ساخت پادکست حتماً به فضای مناسب ضبط توجه کافی داشته باشید.

کیفیت پاکست به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از عوامل مهم تاثیرگذار آن فضای ضبط است. پس قبل از این که پادکست را تولید کنید، حتماً به کیفیت تولیدی محیط توجه داشته باشید و در محیط چندین بار برای امتحان به ساخت پادکست بپردازید. اگر لازم است فضا را تغییر دهید حتماً این کار را انجام دهید تا نتیجه آن را در افزایش کیفیت پادکست مشاهده کنید.

فراموش نکنید که میکروفن‌ها توانایی ضبط صدا و فرکانس‌های دیگر را هم دارند که این دسته از فرکانس‌ها هرگز به گوش ما نرسیده است و گوش انسان توانایی دریافت آن‌ها را ندارد. این کار موجب کاهش کیفیت ضبط شما می‌شود. بنابراین میکروفن را در جایی قرار دهید و در مکانی به ضبط پادکست بپردازید که از هرگونه صدا و فرکانسی به دور باشد. البته برای این کار می‌توانید از برخی فیلترهای مخصوص میکروفن استفاده کنید تا میکروفون توانایی ضبط همهمه و صداهای تنفسی را نداشته باشد تا با خیال راحت به ضبط پادکست بپردازید.

جمع‌بندی

برای ساخت پادکست حرفه‌ای باید به نکات بسیاری توجه کنید. اولین نکته داشتن محتوای مناسب است. دومین نکته، برخوردار بودن از صدای خوب و ایده‌آل و در آخرین مرحله انتخاب بهترین میکروفن برای ساخت پادکست است. فراموش نکنید برای استفاده از میکروفن و رسیدن به نتیجه ایده‌آل باید به اندازه کافی صدای خود را محکم تولید کنید، به نحوه گفتار و چیدمان کلمات هنگام صحبت کردن توجه ویژه‌ای داشته باشید و آن ها را به گونه‌ای بیان کنید که شنونده به خوبی آن را حس کند و تصویری از واقعیت برای او به نمایش گذاشته شود.