اکولایزر
کاربرد اکولایزر در پردازنده های صوتی

اگر در صنعت موسیقی مشغول به فعالیت هستید، حتما تا به حال با واژه اکولایزر رو به رو شده اید. سوال این است که اکولایزر چیست و چگونه کار می کند؟ گوش انسان می تواند طیف وسیعی از صداها را تشخیص دهد. در حقیقت صداهای بین محدوده 20 تا 20000 هرتز برای ما قابل شنیدن هستند. ما می توانیم فرکانس های خاصی را با استفاده از اکولایزر تقویت یا کاهش دهیم. در حقیقت،  یک اکولایزر ساده در موسیقی می تواند میزان حجم فرکانس های مختلف موسیقی را کنترل کند. اکولایزر در در ماشین، سیستم سینمای خانگی، تلفن و پخش کننده صوتی شما وجود دارد. کاربرد اکولایزر بسیار متنوع است. برای اینکه اطلاعات کافی نسبت به اکولایزر و کاربردهای آن به دست بیاورید، تا انتها همراه ما باشید.

اکولایزر چیست؟

اکولایزر (که EQ نیز نامیده می شود) یک فیلتر صوتی است که فرکانس های خاصی را جدا می کند و یا آنها را افزایش می دهد، آنها را پایین می آورد یا بدون تغییر می گذارد. این وسیله کارهای جادویی انجام نمی دهد. اکولایزر را  می توانید در سیستم های گوناگونی مانند استریو خانگی، خودرو، تلفن همراه، رایانه، تقویت کننده های ابزاری (گیتار ، بیس ، صفحه کلید و …)، پدال گیتار و…. بیابید.

انواع اکولایزر و کارکرد آن ها

اکولایزر خروجی صدا را طوری تنظیم می کند که فرکانس های خاصی بیشتر از سایر موارد به گوش برسد. اکثر آنها این کار را با استفاده از فیلترهای خطی انجام می دهند. نحوه عملکرد آن فیلترها بر اساس رابط اکولایزر متفاوت است. در ادامه با محبوب ترین انواع اکولایزر آشنا خواهید شد.

اکولایزر پارامتری

کاربرد اکولایزر پارامتری بسیار گسترده است. در این اکولایزر، سه دکمه وجود دارد. اولین دکمه، فرکانس خاصی را که می خواهید افزایش یا کاهش دهید را تعیین می کند. دومین دکمه که گاها کلید Q نامیده می شود، وضوح پهنای باند را تعیین خواهد کرد. سومین دکمه، به کنترل سطح فرکانس ها می پردازد. چقدر می خواهید فرکانس را افزایش یا کاهش دهید؟EQ های پارامتری معمولاً در قالب نرم افزارهای دیجیتالی ارائه می شود.

اکولایزر گرافیکی

این نوع از اکولایزر در طیف وسیع تری از دستگاه های الکترونیکی مانند سیستم های صوتی خانگی، استریو شخصی، پدال و… یافت می شود اما به اندازه یک EQ پارامتری دقیق نیست. در یک EQ گرافیکی، طیف صوتی برای تقسیم شده و به هر گروه یک فیدر یا دکمه خاص اختصاص داده خواهد شد. می توانید از طریق فیدر آن را تنظیم کنید. برخی از EQ های گرافیکی فقط دارای سه باند هستند که معمولاً با برچسب های mid، treble و base مشخص شده اند. برخی از EQ های گرافیکی دارای پنج باند هستند که بیشتر در استریوهای خانگی رایج می باشند. تعدادی از اکولایزرهای گرافیکی بیش از 30 باند فرکانسی را در برمی گیرند.

فیلترهای بالا-گذر و پایین-گذر

این دستگاه ها بسیار ساده و مطابق با نامشان عمل می کنند. فیلترهای گذر بالا (که گاهی اوقات به عنوان فیلتر hi-pass نامیده می شود) به فرکانس های بالا اجازه می دهند بدون محدودیت از طریق آن عبور کرده و فرکانس های پایین را مسدود کنند. فیلتر پایین گذر برعکس این مورد عمل می کنند.

کاربرد اکولایزر و تنظیم فرکانس ها

از اوایل دهه 1990 تیمبلند به عنوان یکی از موفق ترین افراد در صنعت موسیقی شناخته شده است. او با خوانندگان مشهوری همانند مدونا، جی زی و بیانسه همکاری می کرد و  و همچنین مرزهای خود را برای همکاری با هنرمندانی مانند کریس کرنل، بیورک و برد پیسلی گسترش داد. او توصیه می کند از این پنج تنظیم EQ بهره بگیرید تا بتوانید فرکانس های مرتبط با انواع صداها را پردازش کنید:

فرکانس فوق العاده کم (تقریباً 20 هرتز تا 60 هرتز)

این فرکانسها کمترین صداهایی هستند که انسان می تواند بشنود. این صداها معمولا به صورت بیس های نامفهوم در کلاب های موسیقی شنیده می شود. افزایش این فرکانس ها می تواند یک اتاق یا ماشین را تکان دهد و از راه دور به گوش می رسد. این پدیده ممکن است باعث تعجب شما شود. اما افزایش بیش از حد فرکانس این باند سبب نامفهومی صدا خواهد شد. شما صرفا یک صدای بسیار بلند گنگ را دریافت می کنید! برای گوش های ما دشوار است که فرکانس فوق العاده پایین را انتخاب کند، بنابراین از این باند باید با احتیاط استفاده کنیم.

فرکانس های متوسط رو به پایین (حدود 60 هرتز تا 250 هرتز)

این فرکانس ها طنین انداز بوده و برای گوش انسان خوشایند هستند. سازهای ملودیک متناسب با این محدوده شامل ویولنسل، فاگوت، ساکسیفون های باریتون و تنور، ترومبون و نت های ضعیف یک گیتار می باشند. در آمپلی فایرها، این باند با قسمت بیس کنترل می شود.

فرکانس های متوسط ​​(حدود 250 هرتز تا 1500 هرتز)

واضح ترین صداهایی که انسان می شوند، مربوط به این باند است. در نتیجه افزایش فرکانس این قسمت بر کل صداهای ورودی تاثیر خواهد داشت. اگر میخواهید از ترکیب خاصی از صداها استفاده بهره بگیرید، باند فرکانس متوسط را تقویت کنید. اما توجه داشته باشید افزایش بیش از حد این باند، گوش شنونده را آزار می دهد.

فرکانس های متوسط رو به بالا (حدود 1500 هرتز تا 6600 هرتز)

فرکانس های متوسط رو به بالا باید به میزان کمی افزایش پیدا کنند زیرا این قسمت است که می تواند بیشترین آسیب را به گوش انسان وارد کند. هنگامی که این باند به طور صحیح تقویت شود، یک صدای زنگ مانند به گوش خواهد رسید. این باند می تواند برای گیتار تاثیر زیادی داشته باشد.

فرکانس های فوق العاده بالا در اکولایزر (6600 هرتز تا 20000 هرتز)

این فرکانس ها از جمله بالاترین فرکانس هایی هستند که گوش انسان می تواند بشنود. صداهای این محدوده می تواند بسیار آزار دهنده یا مثل صدای وزش باد باشند. بسیاری از تنظیم کنندگان موسیقی، فرکانس باندهای متوسط را به سمت پایین حرکت می دهند اما فرکانس های فوق العاده بالا را تقویت می کنند. همانطور که می بینید، با استفاده از اکولایزرها به راحتی می توانید فرکانس باندهای مختلف را تغییر دهید. این کار، نتیجه فوق العاده زیادی در خروجی کار شما خواهد داشت.