توزیع پویای موسیقی (Dynamic Music Distribution)

در انواع مختلف سیستم‌های توزیع موسیقی، برای این‌که بتوانیم سیستم و تنظیمات آن را کنترل کنیم و یا ورودی‌های مختلف را در مناطق مختلف پخش کنیم محدودیت‌های زیادی بر سر راه داریم. به عنوان مثال برای داشتن برخی از امکانات نیازمند این هستیم که مسیرهای طولانی کابل‌کشی انجام دهیم که در وهله‌ی اول باعث افت شدید سیگنال خواهیم شد. از طرفی به دلایل مختلف (برای مثال خنک‌سازی دستگاه‌ها) مجبور هستیم که تمام دستگاه‌ها را در یک محل نگهداری کنیم که این امر نیز موجب افزایش متراژ کابل‌کشی تا بلندگوها می‌شود. افزایش میزان کابل‌کشی منجر به هزینه‌های زیاد و ناکارآمدی می‌شود. کمپانی پاورسافت برای حل این مشکل راه کار DMD  یا توزیع پویای موسیقی را  ارائه داد.  DMD یا توزیع پویای موسیقی چه ویژگی هایی دارد؟

 

در یک زنجیره‌ی صوتی، اتصالات ضعیف بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت صوتی تمام سیستم دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا این اتصالات را با ادغام برخی از عملکردها در یک سیستمِ DMD که شامل Routing Matrix، Network Switch و Advanced DSP می‌باشد، کم‌تر و مختصرتر کنیم. این امر باعث می‌شود که سیستم‌های سبک‌تر و کارآمدتری داشته باشیم که به کابل‌کشی کم‌تری هم نیاز دارند و در نتیجه نصب و اجرای آن‌ها نیز راحت‌تر می‌شود.

هدف‌گذاری عمده‌ی سیستم‌های DMD، پروژه‌هایی هستند که ورودی‌های صوتی (Source) و مناطق پخش (Zone) متعددی دارند و همچنین دسترسی کامل به کنترل مسیر سیگنال صوتی (Signal Routing) و انتخاب ورودی دلخواه در هر منطقه‌ی دلخواه بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

دلیل استفاده از کلمه‌ی پویا (Dynamic) در این سیستم این است که شما می‌توانید برای هر اتاق یا منطقه‌ی به خصوصی از سیستم تعدادی ورودی تعریف کنید, هر کدام از ورودی‌ها را در هر زمان انتخاب کنید و اجازه دهید تا در منطقه‌ی مشخص‌شده پخش شوند.

توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

منابع یا ورودی‌های صوتی (Sources)

منابع یا ورودی‌های صوتی ما می‌توانند هر چیزی باشند، مثل تلویزیون، موبایل، کامپیوتر، میکسر صدا، پخش‌کننده‌های مختلف و ... ورودی‌های آنالوگ می‌توانند به سیگنال Dante و یا AES67 تبدیل شوند و در شبکه به اشتراک گذاشته شوند تا توسط سایر آمپلی‌فایرها و یا سایر دستگاه‌هایی که از پروتکل Dante و یا AES67 پشتیبانی می‌کنند، شناسایی و در صورت نیاز استفاده شوند.

منابع صوتی در هرجای سیستم، بدون اهمیت به محل اتصال آن‌ها، توسط تمامی دستگاه‌های در شبکه، قابل مشاهده هستند. این امر باعث می‌شود تا انتقالات و مسیریابی‌های پیچیده‌ی صدا بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف سیستم به راحتی انجام شود. به بیان دیگر، اگر یک سیگنال صوتی (ورودی Dante یا AES67 و حتی یک ورودی آنالوگ) به عنوان ورودی به یکی از آمپلی‌فایرها متصل شود، ما می‌توانیم آن را در هر جایی از سیستم به عنوان منبع ورودی انتخاب کنیم و صدای آن را بشنویم. تمامی مسیریابی‌های (Routing) صوتی بعد از انتخاب ورودی توسط کاربر، به صورت خودکار تغییر می‌کند و هیچ نیازی به یک پردازنده‌ی دیجیتال صدای (DSP) مجزا نیست.

همچنین با توجه به امکانات موجود در پردازنده‌ی آمپلی‌فایرهای ما، هیچ نیازی به استفاده از نرم‌افزار Dante Controller برای مشخص‌کردن اتصالات تحت شبکه‌ی Dante نیست و تمامی موارد مورد نیاز به صورت خودکار انجام می‌شوند.

توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

مناطق مختلف پخش در سیستم (Zones)

با توجه به نقشه‌ی محل شما، شما می‌توانید به تعداد مورد نیازتان مناطق پخش (Zones) که شامل تعدادی بلندگو و ورودی هستند تعریف کنید. تمامی ورودی‌های فعال در سیستم، می‌توانند به یک یا چند منطقه و یا به تمامی مناطق اختصاص داده شوند.

حالت از پیش تنظیم شده (Scene)

تمامی تعاملات کاربر با سیستم و تغییر تنظیمات می‌تواند در لحظه انجام شود و یا این‌که تحت عنوان یک حالت از پیش تنظیم شده (Scene)، در زمان دلخواه فراخوانی شود. هر حالت از پیش تنظیم شده می‌تواند تنظیماتی کاملا متفاوت داشته باشد. برای مثال می‌توانیم تنظیمات مختلفی را برای روز و شب انجام دهیم و در زمان مورد نظر آن را فراخوانی کنیم.

کنترل (Control)

با امکانات کنترلی مختلفی که برای این سیستم تعبیه و طراحی شده‌اند، می‌توانید به راحتی موارد مختلف و مورد نظر را تغییر دهید. میزان صدای هر منطقه (Zones) را تغییر دهید، از ورودی‌های (Source) متفاوتی که در شبکه فعال هستند برای منطقه‌ی (Zones) مورد نظر یکی را انتخاب کنید، حالت از پیش تنظیم شده (Scene) مورد نظر را فراخوانی کنید و حتی سیستم را خاموش و یا روشن کنید.

این امکانات شامل موارد زیر می‌شود:

توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی
  • یک نرم‌افزار اختصاصی شرکت Powersoft (به نام Sys Control) که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در دسترس می‌باشد.
  • یک صفحه‌ی وب که می‌توانید از هر دستگاهی مثل کامپیوتر، تبلت، موبایل و ... از طریق یک مرورگر به آن وصل شوید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از موارد سوم و چهارم، می‌بایست یک دستگاه WM Touch Panel و یا یک کامپیوتر با سیستم‌عامل ویندوز در پروژه‌ی شما وجود داشته باشد.

شما می‌توانید برای هر منطقه از سیستم خود، کنترل‌کننده‌ی مختص به آن را تعبیه کنید. همچنین می‌توانید برخی کنترل‌کننده‌ها را برای تمام سیستم در نظر بگیرید.

اشتراک‌گذاری توان (Power Sharing)

به لطف این تکنولوژی، هر آمپلی‌فایر می‌تواند در حالتی که بار نامتقارن بر روی خروجی‌های آن اعمال شده، توان خروجی نامتقارنی هم داشته باشد. در این حالت، میزان توان خروجی از یک کانال، می‌تواند بیشتر از توان خروجی هر خط در حالت متقارن باشد. بیشینه‌ی توان خروجی هر خط در حالت نامتقارن، بسته به مدل آمپلی‌فایر متفاوت می‌باشد که در مشخصات هر دستگاه قابل بررسی است.

در اینجا برای مثال به پاور شیرینگ یا اشتراک گذاری توان در آمپلی فایر سری Mezzo  از کمپانی پاورسافت می پردازیم. شما می توانید 600 وات توان را در هرکانال به صورت دلخواه استفاده کنید.

آمپلی‌فایرهای سری Mezzo

به طور کلی، سیستم DMD حول آمپلی‌فایرهای سری Mezzo  از کمپانی پاورسافت طراحی شده است. همچنین آمپلی‌فایرهای سری Unica از کمپانی پاورسافت که اخیرا معرفی و تولید شده‌اند هم در این سیستم همانند سری Mezzo کاربردی هستند.

آمپلی‌فایرهای سری Mezzo بر خلاف سری‌های ماقبل خود امکانات و قابلیت‌هایی دارند که این سری را بیشتر از سایرین مناسب استفاده در سیستم‌های DMD می‌کنند. در واقع ما خودمان هم معتقدیم که این سری واقعا برای این مدل توزیع و پخش صدا ساخته شده‌اند.

به طور کلی آمپلی‌فایرهای این سری توان کمتری دارند، از طرفی می‌توانند تقریباً تمام توان خروجی خود را در حالت نامتقارن تنها به یک کانال اختصاص دهند. این سری از درگاه GPI پشتیبانی می‌کند که می‌توان از آن برای اتصال کنترل‌کننده‌های پسیو استفاده کرد. همچنین مدل‌های AD که از پروتکل Dante پشتیبانی می‌کنند، دو پورت Dante، چهار ورودی و چهار خروجی دارند.

آمپلی فایرهای سری Mezzo در مدل‌های 2 کاناله و 4 کاناله با توان‌های 320 و 600 وات تولید شده است. مدل‌های 2 کاناله، مضاف بر 2 کانال خروجی برای بلندگوها، 2 کانال خروجی برای انتقال صدای پردازش‌شده (Line Level DSP Processed Output) به دستگاه‌های دیگر هم دارند. دمای کاری پایین این سری از نکات مثبت دیگر آن است که شما را از تعبیه‌ی سیستم خنک‌سازی بی‌نیاز می‌کند. همچنین مدل‌های 320 وات این سری به صورت کاملا بسته (Sealed) طراحی شده‌اند که این امکان برای شما فراهم می‌شود تا بدون دغدغه‌ی گرد و خاک و موارد مشابه، این دستگاه را در هر نقطه‌ای از پروژه‌ی خود نصب کنید. به طور کلی اندازه و وزن این سری به شما اجازه می‌دهد تا در هر نقطه به طور مخفی آن را نصب کنید.

 

توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

ترکیب آمپلی‌فایرهای سری  Mezzo با سایر آمپلی‌فایرهای نصبی  پاورسافت (Installation) به خصوص مدل‌هایی که از پروتکل Dante پشتیبانی می‌کنند به همراه کنترل‌کننده‌ها و به خصوص پنل WM Touch Panel به شما امکان کنترل کامل سیستمی از پیش تنظیم‌شده را می‌دهند.

 DMD یا توزیع پویای موسیقی کجا کاربرد دارد؟

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، این سیستم صوتی مناسب پخش صدا در پروژه‌هایی است که شما چندین ورودی (Source) و چندین منطقه (Zone) دارید؛ مانند سیستم پیجینگ، سیستم صوت ساختمان ها، سیستم صوت مال ها، سیستم صوت فروشگاه‌ها، سیستم صوت رستوران‌ها، سیستم صوت کافه‌ها، سیستم صوت باشگاه‌های ورزشی، سیستم صوت کارخانه ها و بسیاری دیگر...

DMD یا توزیع پویای موسیقی قابلیت استفاده در پخش موسیقی  پیش زمینه و موسیقی پس زمینه را دارد. 

همچنین شما می‌توانید در صورتی که بعد از نصب و اجرای یک پروژه صوتی، کارفرما تصمیم بر گسترش فضا و سیستم صوتی خود را گرفت، به راحتی و با حداقل اتصالات و تغییرات، دستگاه‌های جدید را به سیستم صوت قبلی اضافه کنید.

همچنین در صورتی که در محل پروژه پردازنده‌های صوتی (DSP) دیگر از برندهایی مانند QSC، Symetrix ،AMX ،Crestron و ... حضور داشته باشند، امکان کنترل آمپلی‌فایرهای Powersoft توسط این پردازنده‌ها وجود دارد.

برای درک بهتر و کارایی DMD یا توزیع پویای موسیقی به پروژه های انجام شده می پردازیم.

سیستم صوت فروشگاه یا بوتیک (ابعاد پروژه کوچک)

  • استفاده از یک عدد آمپلی فایر Mezzo  و یک عدد پنل WM Touch 
  • اسپیکر سقفی ، اسپیکر دیواری ساب ووفر در دو منطقه مجزا
  • استفاده از پخش کننده موسیقی
توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

سیستم صوت کافه رستوران (ابعاد پروژه کوچک)

 

  • استفاده از دو عدد آمپلی فایر Mezzo  (متصل به هم) و یک عدد پنل WM Touch 
  • اسپیکر سقفی و اسپیکر دیواری در دو منطقه مجزا (فضای درونی و بیرونی)
  •  استفاده از پخش کننده موسیقی
توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

سیستم صوت ورزشی - کلاس یوگا (ابعاد پروژه متوسط)

 

  • استفاده از سه عدد آمپلی فایر Mezzo  (متصل به هم) و چهار عدد پنل WM Touch (برای چهار فضا)
  • اسپیکر سقفی و اسپیکر دیواری در پنج منطقه مجزا (ورودی، رختکن و 3 اتاق یوگا)
  • استفاده از دو پخش کننده موسیقی
توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی

سیستم صوت رستوران (ابعاد پروژه بزرگ)

 

  • برای صدای عمومی یا Back Ground Music : 
  • استفاده از چهار عدد آمپلی فایر Mezzo   و یک عدد آمپلی فایر Quattrocanali 4804 DSP + D
  •  دو عدد پنل WM Touch (برای دو فضا)  و یک عدد تبلت 
  • اسپیکر دیواری  و ساب ووفر در فضای عمومی در چهار منطقه مجزا (ورودی ، فضای فروشگاه، فضای بیرونی و فضای درونی)
  • استفاده از پخش کننده موسیقی
  • برای صدای اجرای زنده یا Live Sound:
  • استفاده از یک آمپلی فایر X8  (آمپلی فایر 8 کانال با توان 3000 وات  4 اهم در هر کانال) برای اجرای زنده موسیقی به همراه اسپیکرهای لاین اری، ساب ووفر ، باند اسپیکر ، مانیتور استیج و میکسر صدا در منطقه استیج
توزیع پویای موسیقی
توزیع پویای موسیقی