سیستم صوتی باشگاه ،سالن ورزشی و ورزشگاه (Sport & Fitness)

با پیشرفت تکنولوژی و  افزایش مکانیزه شدن در قرن بیستم  فواید و مضرات زیادی برای انسان ها در پی داشت. یکی از این عوامل باعث افزایش کم تحرکی در انسان ها است. توصیه پزشکان انجام فعالیت های فیزیکی برای کم تحرکی می باشد. به همین دلیل امروزه ورزش کردن به یکی از نیازهای ضروری تبدیل شده است. باشگاه های ورزشی محیطی مناسب برای ورزش کردن خانم ها و آقایان می باشند. عواملی متعددی مانند فضای محیطی، مربیان مجرب و ... در جلب نظر مشتریان برای انتخاب یک باشگاه ورزشی (GYM) موثر است. یکی دیگر از این عوامل، انتظار شنیدن صدای شفاف و با کیفیت از سیستم صوتی باشگاه ورزشی (GYM) است.

همچنین استادیوم های ورزشی جزء آن دسته از مکان هایی هستن که بیش ترین جذابیت و هیجان را برای دنیا به ارمغان می آورند. پیشینه یک استادیوم ورزشی به دو یا سه هزار سال برمی گردد و اهمیت صنعت سرگرمی در قالب ورزش را در زمانه ما افزایش می دهد. امروزه استادیوم های ورزشی جهان رویکردهای فوق مدرن و بسیار پیشرفته ای را اعمال می کنند. حتی استادیوم های ورزشی ایران هم دارای شاخصه های طراحی بروز می باشند.

سیستم صوتی استادیوم ورزشی جز استانداردهای بین المللی یک رویداد ورزشی می باشد. در بیشتر سالن های ورزشی در سرتاسر دنیا از سیستم صوتی حرفه ای دائمی استفاده میکنند. در سال های اخیر در کشورمان می توان به لیگ جهانی والیبال که هر ساله ورزشگاه آزادی میزبان است اشاره کرد. با وجود موقت بودن سیستم صوتی در سالن، کیفیت برگزاری مسابقات حرفه ای تر شده و همچنین جذابیت بیشتری برای تماشاگران ایجاد کرده است.

 

برای طراحی سیستم صوتی مناسب در استادیوم ورزشی باید به نکات زیر توجه کرد:

1-  صدای یکنواخت: چیدمان صحیح بلندگو از نکات حائز اهمیت برای دستیابی به صدای یکنواخت سیستم صوتی است. سیستم صوتی باید به گونه ای باشد که صدای مناسب (به اندازه کافی بلند) در تمام قسمت های استادیوم به صورت یکنواخت شنیده شود.

2- انتخاب اسپیکر(باند): با توجه به نوع محیط می ­بایست از اسپیکر های متناسب بهره برد. در اماکن ورزشی سطح صدای فرکانس بم (صدای باس) باید مناسب باشد. برای دستیابی به این موضوع باید از اسپیکرهایی که توانایی تامین سطح را در این ناحیه فرکانسی دارند بهره برد. اگر اسپیکرها توانایی تولید فرکانس های بم قدرتمند را ندارند، استفاده از ساب ووفر برای تامین این صدا ضروری می باشد.

 

با توجه به ابعاد بزرگ استادیوم های ورزشی معمولا ازسیستم  لاین اری(Line Array) استفاده می شود. تعداد لاین اری بر اساس چیدمان صندلی ها و زاویه پرتاب بلندگوها محاسبه می شود. این محاسبه توسط نرم افزارهای صدا صورت می گیرد. از این نکته نباید غافل شد در امکان ورزشی فضای باز باید از اسپیکرهای Out Door استفاده کرد. 

چرا باید از سیستم صوتی با کیفیت استفاده کنیم؟ 

سیستم صوتی در باشگاه های ورزشی (GYM) تاثیر زیادی در بازدهی ورزشکاران دارد. دلیل این موضوع همگام شدن بدن با موسیقی و القای یک نظم درونی در آن در هنگام ورزش است. نکته دیگر تاثیر فرکانس های بم است؛ انرژی که فرکانس های بم به بدن منتقل می کنند باعث تحریک مغز می­ شوند. در نتیجه ورزشکار احساس شادابی زیادی داشته و بازدهی افزایش می یابد.

در بسیاری از باشگاه های ورزشی (GYM) شاهد کیفیت نامطلوب سیستم صوتی هستیم. بعضا در قسمت هایی از باشگاه  صدایی شنیده نمی شود و در قسمت هایی آنقدر صدا بلند است که موجب ناخوشنودی شنونده می­شود. اما راه حل چیست و چه کارهایی می توان انجام داد؟

هلدینگ شیدکو برای هر فضایی می تواند به شما راه کار سیستم صوتی مناسب ارائه دهد. این راه حل ها با توجه به هندسه فضا و نوع کاربری محیط تدوین می­ گردند.

برای طراحی سیستم صوتی مناسب در باشگاه های ورزشی باید به نکات زیر توجه کرد:
  •  صدای یکنواخت:

چیدمان صحیح بلندگو از نکات حائز اهمیت برای دستیابی به صدای یکنواخت سیستم صوتی است. سیستم صوتی باید به گونه ای باشد که صدای مناسب (به اندازه کافی بلند) در تمام باشگاه به صورت یکنواخت شنیده شود.

  • انتخاب اسپیکر(باند):

همانگونه که اشاره شد، با توجه به نوع محیط می ­بایست از اسپیکر های متناسب بهره برد. در باشگاه ها سطح صدای فرکانس بم (صدای باس) باید مناسب باشد. برای دستیابی به این موضوع باید از اسپیکرهایی که توانایی تامین سطح را در این ناحیه فرکانسی دارند بهره برد. اگر اسپیکرها توانایی تولید فرکانس های بم قدرتمند را ندارند، استفاده از ساب ووفر برای تامین این صدا ضروری می باشد.

  • زون بندی مناسب:

    امکان پخش موسیقی های متفاوت در باشگاه هایی که بخش های مختلف دارند اهمیت بسیاری دارد. برای مثال قسمت اسپینینگ (Spinning)، موسیقی متفاوتی باید از قسمت  تی آر ایکس (TRX) داشته باشد. کلاس های اسپینیگ (Spinning)  بصورت گروهی برگزار می گردد و مربی می خواهد فضای کلاس خود را  شخصا کنترل کند یا قسمت اسپا  (SPA) نیازمند موسیقی آرامش بخش و جداگانه از بقیه قسمت باشگاه می باشد.

قسمت اسپینینگ (Spinning)

قسمت اسپا (SPA) یا ماساژ تراپی

قسمت کاردیو (Cardio)

قسمت تی ار ایکس (TRX)

آنچه مهم است انتخاب صحیح سیستم متناسب با نوع کاربری مورد نیاز و بودجه هر مجموعه می ­باشد. کارشناسان ما در هلدینگ شیدکو به شما کمک خواهند کرد متناسب با نیاز خود بهترین سیستم صوتی سالن همایش ممکن را تهیه بنمایید.

  • چه کسانی قادر به طراحی و مشاوره سیستم صوتی هستند؟

متاسفانه خیلی از فروشندگان سیستم صوتی  بر اساس تجربه، سیستم صوتی ارائه می کنند. این امر موجب یکنواخت نبودن صدا و ناکارآمدی سیستم صوتی می شود.همچنین بیشتر این افراد تحصیلات آکادمیک سپری نکرده اند و سخنان این افراد فاقد اعتبار علمی می باشد.در هلدینگ شیدکو مهندسین فنی این شرکت دوره های علمی در داخل و خارج سپری کرده اند و قادر هستند از طراحی های خود دفاع کنند. تمامی طراحی ها تحت برنامه های علمی روز جهان  مانند Blueprint ،Armonia ،Ease و... هستند. اگر شما فضایی با معماری متفاوت دارید، این امکان وجود دارد مهندسین اروپایی برای شما طراحی کنند و به شما این اطمینان را می دهند که سیستم صوتی سال های سال برای شما بدون افت کیفیت کار کنند.

  • چرا نباید از برندهای فاقد نمایندگی استفاده کنیم؟

فروشندگان سیستم صوتی کالاهایی پیشنهاد می دهند که فاقد نمایندگی رسمی بوده و از دادن خدمات پس از فروش معذورند. بی شک یک سیستم صوتی کارآمد می بایست چندین سال در یک مجموعه بدون نقص، به پخش صدا بپردازد. اینجاست که توجه به اصالت یک کمپانی و داشتن نمایندگی معتبر بسیار اهمیت دارد. شاید برندهای آمریکایی در نگاه اول بسیار جذاب باشند، اما این نکته رو نباید فراموش کنیم که در صورت بروز اشکال در عملکرد سیستم صوتی، فروشنده کالا قادر به رفع عیب در سیستم صوتی نیستند.

  • هلدینگ شیدکو چه تفاوتی با دیگر فروشندگان سیستم صوتی دارد؟
1. سابقه:

هلدینگ شیدکو با 30 سال تجربه در نمایندگی، طراحی، فروش و خدمات پس از فروش  سیستم های صوتی از اولین شرکت های معتبر ایرانی در حوزه صنعت صدا به شمار می رود.

2. نمایندگی های رسمی:

هلدینگ شیدکو مفتخر است نمایندگی انحصاری و رسمی برندهای (fbt) اف بی تی، (rcf) ار سی اف، (powersoft) پاورسافت، (adamson) آدامسون و (jts) جی تی اس  در ایران می­باشد. برای اطمینان از صحت نمایندگی این هلدینگ، به وب سایت برندهای مذکور مراجعه بفرمایید. همچنین تنوع محصولات هلدینگ شیدکو موجب می­شود که متناسب با بودجه­ های مختلف راه­ حل­ های مناسب ارائه شود.

3. نمایشگاه مرکزی و فروشگاه­ ها :

هلدینگ شیدکو منحصر به یک دفتر کاری  نمی باشد. یک شوروم مرکزی و دو فروشگاه رسمی در تهران، یک شوروم در شهر مشهد این امکان رو به شما می دهد که بتوانید تمامی کالا را از نزیک لمس کنید و صدای آنها را بشنوید.

4. خدمات پس از فروش:

محصولات هلدینگ شیدکو دارای گارانتی یک تا سه ساله و وارانتی پنج ساله می باشند.تعمیرگاه اختصاصی شرکت، یکی از مزیت های کلیدی شیدکو محسوب می گردد. تمامی محصولات ارائه شده در شرکت دارای قطعات یدکی هستند که در صورت مشکل قابل جایگزین کردن هستند.

5. سمینارهای تخصصی:

برگزاری همایش های علمی یکی دیگر از خدماتی هست که هلدینگ شیدکو به دوستداران صدا پیشنهاد میکند تا به اطلاعات خود بیافزایند و بروز شوند.

راهکار های صوتی اماکن ورزشی در داخل کشور

سیستم صوتی باشگاه پاد  شهر تهران (منطقه 1)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از ست پرتابل AMICO از برند fbt ایتالیا

ویژگی محصول:

ست پرتابل  AMICO از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است.یک عدد ساب ووفر 15 اینچ، دو عدد بلندگو 6 اینچ و یک عدد میکسر صدا همه در یک دستگاه می باشند.

AMICO دارای دو چرخ می باشد که حمل و نقل دستگاه را بسیار آسان می کند. محل استفاده AMICO ، فضایی  بین 50 تا 150  مترمربع می باشد.

سیستم صوتی باشگاه ورزشی انرژی پلاس مشهد
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوی اکتیو  X lite 10 A از برند fbt ایتالیا

سیستم صوتی استادیوم ورزشی سر پوشیده در ساری
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوهای هورن سری  shadow 108CT , shadow 112CT از fbt ایتالیا

ویژگی محصول:

سری shadow از 3 لایه پوششی تشکیل شده و مقاوم در برابر باران و آب هوای مرطوب است (IP 55)

سیستم صوتی استخر مجموعه جم سنترشهر تهران (منطقه 1)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوهای فضای بیرونی (out door) از سری Shadow مدل Shadow 105T از برند fbt  ایتالیا

ویژگی محصول:

سری shadow از 3 لایه پوششی تشکیل شده و مقاوم در برابر باران و آب هوای مرطوب است (IP 55).Shadow 105T با توان 120 وات یکی از بهترین گزینه ها برای سیستم صوتی استخر، سیستم صوتی فضای باز، سیستم صوتی روف گاردن و هرمکانی که نیازمند سیستم صوتی با کیفیت در فضای باز است.

 

 

سیستم صوتی باشگاه ورزشی جم سنترشهر تهران ( منطقه 1)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوی سری U  از برند ICON

سیستم صوتی باشگاه ورزشی نیلا شهر تهران (منطقه 5)
راهکار سیستم صوتی :
  • استفاده از بلندگوی سر Evomaxx بلندگوی 10 اینچ، از برند fbt ایتالیا در سالن اصلی باشگاه
  • استفاده از بلندگوی سری J (بلندگوی 8 اینچ) از برند fbt ایتالیا در اتاق  اسپینیگ باشگاه
  • استفاده از بلندگوی سری J (بلندگوی 8 اینچ) از برند fbt ایتالیا در اتاق functional باشگاه

راهکار های صوتی اماکن ورزشی و پارک های آبی در کشور های خارجی

سیستم صوتی استادیوم ورزشی سر پوشیده در فنلاند
( Heinola Ice Rink, Heinola, Finland)
راهکار سیستم صوتی :

 استفاده از بلندگوهای هورن سری  shadow 108CT , shadow 112CT از fbt ایتالیا

ویژگی محصول:

سری shadow از 3 لایه پوششی تشکیل شده و مقاوم در برابر باران و آب هوای مرطوب است (IP 55)

سیستم صوتی استادیوم ورزشی  در هلند
(HC Den Bosch, Dutch Hockey Stadium,Netherlands)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوهای هورن سری P 3115-T  از  rcf ایتالیا

سیستم صوتی استادیوم ورزشی  Darwin Sports Complex در کشور استرالیا
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوهای هورن سری shadow 108CT از fbt ایتالیا

سیستم صوتی (پیجینگ) استادیوم ورزشی Sardegna Arena
در شهر Cagliari (کشور ایتالیا)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از سیستم مرکزی مدل DXT 9000  از rcf ایتالیا

سیستم صوتی پارک آبی در ایتالیا
( Acquapark Onda Blu,Tortoreto,Italy)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از بلندگوهای هورن سری  Shadow 112HC,Shadow 142L از fbt ایتالیا

ویژگی محصول:

سری shadow از 3 لایه پوششی تشکیل شده و مقاوم در برابر باران و آب هوای مرطوب است (IP 55)

سیستم صوتی فضای باز Zumba Masterclass (کشور انگلستان)
راهکار سیستم صوتی :

استفاده از ست Vertus از برند fbt  ایتالیا

ویژگی  محصول :

ست Vertus CS 1000  از یک عدد بلندگو 6 اینچ پسیو + یک عدد ساب ووفر12 اینچ اکتیو + یک میله اتصال تشکیل شده است.

این ست، یک Compact line array می باشد.