کلمات تخصصی در صنعت صدا قسمت 2
کلمات کلیدی رایج در دنیای صوت
قسمت دوم

همانطور که در مقاله قسمت قبل (قسمت اول) گفتیم،  قصد داریم تا با یکدیگر برخی کلمات تخصصی در صنعت صدا را مورد بررسی قرار دهیم.

dynamic microphoneمیکروفون پویا

نوع دیگری از میکروفون است که امواج صوتی را از طریق سیم یا سیم پیچ متحرک برای تولید سیگنال های الکتریکی، جریان را القا می کنند. این به قدرت خارجی احتیاج ندارد. حساسیت آنها نسبت به میکروفون های کندانسور کمتر است و می توانند از پس SPL های بالا برآیند و در صداهای بلند و محیط های دارای SPL بالا مانند کنسرت های زنده مناسب ترند.

EIN

 معادل کوتاه برای میزان نویز ورودی میباشد. این رتبه بندی کلی عملکرد نویز از یک تقویت کننده است که بی صدا بودن آن را اندازه گیری می کند.

MI

مخفف تداخل الکترومغناطیسی است که در صورت استفاده از دستگاه الکترونیکی در محدوده یک میدان الکترومغناطیسی رخ می دهد. این امر به عنوان تداخل فرکانس رادیویی نیز شناخته می شود.

Equalization

خلاصه سازی به اختصار EQ ، فرآیند تنظیم فرکانس های مختلف صوتی برای اصلاح یا افزایش صدا است. انواع متداول EQ شامل پارامتریک و گرافیک است.

envelope

 تعریف می کند که یک صدا در طول زمان از نظر چهار ویژگی متفاوت باشد: حمله، پوسیدگی، حفظ و انتشار.

 frequency responseپاسخ فرکانس

روشی برای اندازه گیری دامنه فرکانس از یک سیستم صوتی قابل کنترل ، انتقال یا دریافت است.

filter

مدار تقویت کننده وابسته به فرکانس است که برای تقویت ، عبور یا کاهش دامنه فرکانس طراحی شده است. انواع فیلترهای متداول شامل فیلترهای عبور بالا ، کم گذر و باند گذر هستند. فیلترهای با گذر زیاد (که به فیلترهای کم برش نیز معروف هستند) خروجی سیگنال زیر یک فرکانس خاص را کاهش می دهند. هر فرکانس بالاتر از نقطه قطع عبور می کند. یک فیلتر کم عبور یا یک فیلتر با برش بالا عملکرد معکوس را انجام می دهد، در حالی که یک فیلتر باند گذر می تواند فرکانس ها را بین دو فرکانس خود عبور دهد در حالی که فرکانس های خارج از آن محدوده را ضعیف می کند.

Gain

 سطح تقویت سیگنال صوتی که معمولاً با دسی بل بیان می شود. می توان آن را یا به عنوان ورودی به ولتاژ خروجی ، جریان یا توان بیان کرد.

Headroom

تفاوت بین حداکثر سطح سیگنال حمل شده و حداکثر level دستگاه قبل از distortion  است. با داشتن headroom بیشتر، صدای پاک و واضح تولید می شود.این فضای را می توان به عنوان یک منطقه ایمنی در نظر گرفت که به شما اجازه می دهد قله های صوتی گذرا بدون بریده شدن از حد اسمی عبور کنند.

هرتز

واحد فرکانس صدا است که به اختصار هرتز گفته می شود.

امپدانس

 مقاومت در مدار الکتریکی است که با Ω اندازه گیری می شود.

Limiter

 نوعی کمپرسور است که برای محدود کردن سطح سیگنال به یک  threshold خاص طراحی شده است. زمانی که کمپرسور شروع به کاهش gain  از threshold می کند، یک محدود کننده تقریباً به طور کامل از افزایش gain  اضافی جلوگیری می کند. محدود کننده، کمپرسور با نسبت فشرده سازی بسیار بالا است.

 

  • در قسمت های آینده بیشتر در مورد کلمات تخصصی در صنعت صدا صحبت خواهیم کرد.