لاین اری چیست؟
لاین اری چیست ؟

لاین اری به بلند گوهایی متصل به هم گفته می شوند که معمولا از صقف آویزان شده و پوشش مناصبی را فرآهم می کنند. این نوع بلندگو ها در کنسرت ها ، فضا های باز ، سالن های آمفی تئاتر و فستیوال ها استفاده می شود .

مزایای استفاده از اسپیکر لاین اری

کاهش تعداد بلندگوها و صدارسانی بهتر

در گذشته برای پوشش‌ دهی اجراهای زنده در فضا باز یا اماکن سرپوشیده بزرگ چاره‌ای نبود جز اینکه از تعداد زیادی بلندگو استفاده شود. این کار یک اشکال بزرگ داشت، تداخل امواج صوتی و به‌ دنبال آن حذف یا تشدید فرکانس ها.

در واقع با اشتباه در محاسبات مربوط به جایگذاری بلندگوها و نصب آنها در فواصل نادرست، چیزی جز صدای آزاردهنده عاید حضار و شنوندگان نمی شد. البته این نوع صدارسانی مشکلات دیگری از جمله آنها می‌توان به وقت گیر بودن نصب و حمل و نقل بلندگوهای متعدد اشاره کرد.

مناسب استفاده در فضاهای آکوستیک و باز

اسپیکرهای لاین اری‌ ذاتاً در فضاهایی که از نظر آکوستیک چالش ایجاد می‌کنند مفید هستند. چرا که می‌توان انتشار عمودی آنها را کنترل کرده و صدای انعکاس یافته را کاهش داد. دور نگه داشتن صدا از سقف و کف یک شروع عالی است. پس از آن انتخاب اسپیکرهای دارای انتشار افقی که کمک می‌کند تا صدای اضافی از دیوارها دور نگه داشته شود، مزایای بیشتری دارد.

 استانداردهایی که در طراحی بدنه و تمام اجزای این نوع بلندگو ها رعایت می‌شود. استفاده از آنها در فضاهای باز و شرایط گوناگون آب و هوایی امکان­پذیر بوده و نسبت به بلندگوهای معمولی ارجحیت دارد. این بلندگوها مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید، وزش باد، گرد و غبار، دما و رطوبت بالا و ... دارند.

شکل دهی و انعطاف پذیری مطلوب

یکی دیگر از مزایای این سیستم  این است که می‌توانید بر اساس ابعاد سالن یا فضای اجرای مراسم بلندگوها را به شکل‌های مختلف تنظیم کرده یا فرکانس آنها را جهت پوشش‌دهی مناسب تنظیم نمایید.

از آنجایی که انتشار عمودی در هر اسپیکر بسیار متراکم است، می‌توانید فضای شنیداری را به بخش‌هایی از جلو تا عقب تقسیم کنید، به‌گونه‌ای که هر یک از بخش‌های جلویی تنها با یک یا دو اسپیکر پوشش داده شود و برای پوشش بخش‌های دورتر از اسپیکرهای بزرگتری استفاده کنید.

این ایده منجر به لاین اری محبوب  شده که به وفور در سالن‌های کنسرت و محل‌های روباز دیده می‌شود.

البته شکل دقیق، بسته به طرح و ابعاد محدوده پوشش مورد نیاز، متفاوت است. می‌توانید ببینید که این پیکربندی چطور به صورت ذاتی صدای بیشتری را به سمت عقب سالن در مقایسه با ردیف‌های جلویی ارسال کرده، و به یکپارچگی پوشش کلی کمک می‌کند.

با تنظیم وات ارسالی به هر اسپیکر می‌توانید باز هم کنترل بیشتری روی آن داشته باشید – تکنیکی که معمولاً آن را تحت عنوان سایه­ زنی (shading) می‌شناسند.

محدودیت‌های اسپیکرهای لاین اری

تداخل فرکانس ها

با اینکهاین نوع  اسپیکرها می‌توانند در حل مشکلات برخی فضاها مفید واقع شوند، اما محدودیت‌های پیچیده‌ای نیز دارند. علاوه بر چالش ایجاد یک اسپیکر اری (array) که طول آن برای کنترل محدوده فرکانسی میانی و پایین مناسب باشد، گاهی لاین اری ‌ها دچار مشکلات عجیبی مثل ورود فرکانس‌های خاصی به محدوده‌ی بالا و پایین اری می‌شوند.

در فضاهایی که آکوستیک ضعیف­تری دارند، این مسئله می‌تواند بسیار مشکل‌ زا باشد، و اگر میکروفن خواننده مستقیماً زیر یک بلندگو لاین اری باشد، ممکن است با مشکلات فیدبک نیز روبرو شوید.

نصب اسپیکر

برپا کردن یک سیستم لاین اری مناسب در شرایط حداقلی، نیازمند شناخت از معماری محل مورد نظر است. به‌خاطر متریال و نوع طراحی، همه چیز اهمیت دارد.برای مثال زاویه‌ی دقیق هر کابینت لاین اری، نقاط دقیق کراس اوور لاین اری، تأخیرهای درایورها لاین اری و گاهی حتی تنظیمات فیلتر، همگی باید دقیق باشند تا بهترین عملکرد حاصل شود.

کیفیت صدا

بی شک کیفیت لاین اری قابل مقایسه با بلندگوهای پوینت  (point) نیست. امروزه صدابرداران، طراحی سیستم های صوتی بزرگ مخصوصا بلندگوهای لاین اری را توسط نرم افزار انجام میدهند. کیفیت صدا در سالن (برای مثال) نصب لاین اری یکنواخت و شفاف می باشد.

برای اطلاع بیشتر و مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.