کلمات تخصصی در صنعت صدا
کلمات تخصصی در صنعت صدا
قسمت چهارم

همانطور که در مقاله قسمت های قبل (کلمات تخصصی در صنعت صدا  )گفتیم، قصد داریم تا با یکدیگر برخی از کلمات تخصصی در صنعت صدا را مورد بررسی قرار دهیم.

 SENSITIVITYحساسیت

 مقدار سیگنال مورد نیاز از یک ورودی برای ایجاد سطح استاندارد خروجی است. بلندگوها و میکروفون ها هر دو مشخصات حساسیت را پردازش می کنند.

SIBILANCE

صداهای صوتی "s" و "sh" که گاهی اوقات می تواند باعث مشکلات ضبط شود. برای رفع این مشکل، از de-esser استفاده می شود بدون اینکه صدای ضبط صدا زیاد مختل شود.

 SOUND PRESSURE LEVELسطح فشار صدا:

اندازه گیری میزان صدا یا میزان بلند بودن صدا ، بر حسب دسی بل اندازه گیری می شود. مخفف SPL.

استریو: Stereo

سیستمی برای ضبط یا بازتولید صدا که از دو کانال استفاده می کند و هرکدام بخشی از صدای اصلی را به گونه ای پخش می کنند که قرارگیری صدا را در موقعیت خاصی از فضا ایجاد کند.

Subwoofer 

ساب ووفر ها ،بلندگوهایی که فرکانسهای باس بسیار پایین را تکرار می کنند. به طور معمول ، ووفرها برای خروجی فرکانس های بین 200 هرتز تا 5 کیلوهرتز طراحی می شوند ، در حالی که ساب ووفرها فرکانس های زیر 200 هرتز را تولید می کنند.

Timbre

الگویی موجی است که در صورت وجود بیش از حد با فرکانس اساسی رخ می دهد. ویولونی که همان نت را می نوازد ، یک شیپور متفاوت به نظر می رسد زیرا هر یک از زنگ های متفاوتی دارند.

Transducer

 قطعه الکترونیکی است که انرژی ورودی الکتریکی را به انرژی خروجی مکانیکی یا بالعکس تبدیل می کند. از این قطعات در میکروفون و بلندگو استفاده میشود.

Tweeter

 مبدل ایجاد شده فقط برای انتقال صداهای با فرکانس بالا است.

WAV

مخفف Waveform Audio است. این فرمت توسط مایکروسافت ایجاد شده است ، این یک فرمت استاندارد فایل صوتی رایانه شخصی است که برای ذخیره سازی صدای دیجیتال با کیفیت بالا استفاده می شود.

 WAVELENGTHطول موج

 فاصله بین دو تاج یا فرورفتگی موجی شکل است . تاج بالاترین نقطه موج است و دهانه پایین ترین سطح است. هرچه تاج ها و فرورفتگی ها به یکدیگر نزدیکتر باشند ، طول موج کوتاه تر و سرعت صدا بالاتر می رود. هرچه فاصله آنها بیشتر باشد ، طول موج طولانی تر و میزان صدای آن کمتر است.

XLR

یک اتصال الکتریکی است که با اتصال صوتی متعادل ارتباط دارد. این در تجهیزات حرفه ای صدا و روشنایی استیج استفاده می شود.

در این زمینه موارد بسیار زیادی در جریان است. با این حال ، با کمک این واژه نامه می توانید کمی با دنیای صدا آشنا شوید.