سیستم صوت اماکن مذهبی
تحول در سیستم صوت اماکن مذهبی

این متن ترجمه مقاله آقای GORDON MOORE در مجله WORSHIP AVL در سال  2020  توسط هلدینگ شیدگو می باشد.هدف از ترجمه این مقاله چالش های بوجود آمده از  تغییرات سیستم صوتی آنالوگ به سیستم صوتی دیجیتال است. ترجمه این متن به طراحان سیستم صوت اماکن مذهبی پیشنهاد میشود. شاید در کشور ایران صدابرداری در کلیسا کاربردی نباشد ولی صدابرداری در مساجد و مصلی ها یکی از دغدغه های صدابردان می باشد.

بیشتر از 20 سال از زمانی که برای اولین بار به صدابرداری  کلیسا دعوت شدم میگذرد. مکان کلیسا همانند یک کابوس اکوستیک بود زیرا یک سیستم صوتی فجیع داشت. تقریبا یک محفضه پژواک کامل بدون سیستم صوتی و اکوستیک بود. در واقع سیستم صوتی آن متشکل از یک میکسر و یک آمپلی فایر بسیار ساده ای بود که به بلندگو های ارزان قیمت و یک میکروفن بی سیم متصل شده بود.درک صدا به شدت ضعیف بود و صدای کلی باعث ایجاد اختلال درعبادت می شد. 

ما مشکلات اکوستیک مرحله به مرحله حل کردیم. در واقع به عنوان راه حل، سیستم  صوتی را با یک میکسر صدای جدید جایگزین کردیم. هدف از انتخاب میکسر جدید این بود که در آن زمان کلیسا کاملا مذهبی بود و هیچ گونه گروه موسیقی به جز یک گروه کر حرفه ای نداشت.

 

سیستم صوت اماکن مذهبی
سیستم صوت اماکن مذهبی

حدود شش سال بعد، همزمان با حضور یک گروه موسیقی با سبک جدیدتر نیارمند یک سیستم صوتی جدید بود. یک کلاستر بلندگو را که برای گروه موسیقی طراحی شده بود را نگه داشتیم. یک اتاق صدا در بخش آکوستیک نیز ساخته شد.

 

این امر نیازمند به یک اپراتور آموزش دیده برای میکسر صدا و اضافه کردن میکروفون های حرفه ای بی سیم بود. میکسر صوتی قدیم با میکسر یاماها آنالوگ سری MG جایگزین شد. همچنین بلندگوهای مانیتورهای استیج برای گروه موسیقی در سن نصب شد. حدود سه مایل کابل صوتی هم از استیج تا اتاق صدا کشیده شد.

 

در سال 2012، برای بار سوم تجهیزات سیستم صوتی را ارتقا دادیم. این ارتقا، شامل مانیتورهای in-ear، کانال های بی سیم و چندین floor pocket  را به ارمغان آورد که منجر به یک سیستم میکسر ماتریکس 56 اینچ در 20 اینچ در زیر صحنه می شد که صدای صحنه را از طریق پروتکل دانته به اتاق صدا بر میگرداند. میکسر یاماها با میکسر پریسینوس،  با استفاده از breakout باکس دانته، جایگزین شد تا سیگنال های دانته را دریافت کند.

 

هفت سال بعد- تابستان 2019- بعد از عدم خرابی روی شبکه دانته با وجود صاعقه و قطع برق، ما برای چهارمین بار به نصب کامل  پروتکل دانته ارتقا یافتیم. میکسر صدا را نیز با کارت NY-64 دانته به میکسر یاماها TF3 ارتقا دادیم. همچنین  سیستم  Aviom in-ear  را به دانته بیس ارتقا دادیم. همچنین هشت کانال از میکروفن های لکترونیکس  DSQD دیجیتال بی سیم به علاوه دو دو عدد فرستنده بی سیم M2T به دانته ها فعال اضافه کردیم. تقریبا همه کابل کشی در رک ها و اتاق صوتی رو عوض کردیم.

 تجهیزات عبور سیگنال استیج دارای ورودی 56 کانالی و خروجی 20 کانالی با استفاده از میکسر Aspen لکترونیکس که همه ی آن ها بر روی شبکه دانته انجام شد. این ارتقا جدید این امکان را به ما می دهد که 56 کابل آنالوگ را از اتاق صدا بیرون بکشیم و آن ها را با تنها چهار کابل Cat-6، جایگزین کنیم. ما چندین استیج که شمال A/D  یا D/A را حذف کردیم و به طور چشم گیری تاخیر در همه ی سیستم ها را کاهش دادیم. نکته مثبت دیگر این هست که همه این کارهارا در سه روز انجام دادیم.

در مقاله بعدی با مراحل برنامه ریزی ارتقا سیستم آشنا می شوید.

سیستم صوت اماکن مذهبی
سیستم صوت اماکن مذهبی