سیستم پیجینگ
سیستم پیجینگ

سیستم های پیجینگ در واقع به یکی از ضروریات محیط های عمومی امروزی مبدل گشته اند. این سیستم ها در واقع یک سیستم ارتباط یک سویه می باشند که قادرند تا اطلاعاتی از یک فرد به سایر افراد منتقل نمایند. سیستم پیجینگ دارای انواع متفاوتی است که کار را برای کاربران مختلف، ساده می کند. در ادامه به معرفی انواع این محصول و همچنین نحوه خرید آن می پردازیم.

سیستم پیجینگ چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه اماکن عمومی و مراکز صنعتی، نیاز به انتقال پیام در ابعاد گسترده و وسیع بیش از پیش احساس گردید. اعلام هشدار و یا ارسال پیغام های ویژه از سوی یک اپراتور برای تعداد زیادی از افراد، می تواند مهم ترین وظیفه یک سیستم پیجینگ تلقی گردد. در واقع این سیستم ها، پیغام یک اپراتور را از طریق میکروفون دریافت کرده و به وسیله بلندگوها و اسپیکرها، آن را به سایرین منتقل می نماید.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که سیستم های پیجینگ، سیستم هایی هستند که یک پیام را به یک یا چند بلندگو منتقل می نمایند. بهترین نمونه های مورد مثال برای این سیستم ها، سیستم های فراخوان کاربر در بانک ها و یا بیمارستان ها می باشد. در این موارد، یک اپراتور به وسیله سیستم پیجینگ یک متن را خوانده و پیامی را به افراد موجود در آن مکان انتقال می دهد.

انواع آن

می توان این نوع سیستم هارا به دو دسته کلی، دستی و خودکار تقسیم کرد. این دو نوع با یکدیگر تفاوت هایی را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم. اما نوع دستی را می توان قدیمی ترین نوع آن دانست، زیرا در ساخت آن از امکانات پیشرفته ای استفاده نشده است. اما مدل خودکار در واقع نمونه پیشرفته تر و به روزتر سیستم دستی است و امکانات بیشتری را به همراه دارد.

تفاوت مدل های مختلف سیستم پیجینگ

همان طور که گفته شد، سیستم پیجینگ خودکار، نمونه جدید سیستم دستی است که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در سیستم های دستی، وجود یک اپراتور برای ارسال پیام ضروری است. به این معنا که اپراتور پیامی را به سیستم تحویل می دهد، سپس سیستم طبق معادلاتی، آن را تجزیه و پردازش کرده و از طریق بلندگوهای موجود در یک فضا پخش می نماید.

اما در سیستم های خودکار، پیام ضبط شده به صورت خودکار توسط ترمینال های مربوطه به داده های دیجیتالی تبدیل شده و به پیجر ارسال می شود. این سیستم می تواند با حذف اپراتور، نیروی انسانی مورد استفاده در ادارات و کارخانجات را کاهش دهد. همچنین استفاده از سیستم خودکار بسیار ساده تر است. این سیستم ها برای دریافت و ارسال پیام های صوتی، متنی، زنگ هشدار و پیام های دیجیتالی مناسب است.

درمقاله بعدی شیدکو با اجزای سیستم پیجینگ آشنا خواهید شد.