راهنمایی کامل برای خرید ساب ووفر

SUBWOOFER (ساب ووفر) نوعی بلندگو یا اسپیکر است که برای بازپخش بسامد‌هایی چون بیس و ساب-بیس استفاده می‌شود و رده کار فرکانسی آن بین ۲۰ تا ۲۰۰ هرتز است. استفاده از ساب ووفر در سیستم های صوتی حرفه ای مانند  اجرای موسیقی زنده، خودرو، سیستم صوتی خانگی و ... متداول است. با خرید ساب ووفر می توانید از موسیقی لذت بیشتری ببرید و جزئیات موزیک را به آسانی گوش دهید. به منظور خرید مناسب، بهتر است ابتدا با انواع آن و همچنین نحوه کارکرد آن آشنا شوید. به همین دلیل، در ادامه مقاله به آشنایی بیشتر با انواع ساب ووفر پرداخته خواهد شد. 

ساب ووفر چیست و چگونه کار می کند؟

از اجزای یک سیستم صوتی می توان به تیوتر، میدرنج، ووفر و ساب ووفر اشاره نمود که هر کدام با توجه به کاربرد، نوع مشخصی از فرکانس را تولید می کنند که این فرکانس های تولیدی، با توجه به آستانه شنوایی انسان تعیین می شود. گوش انسان قادر به شنیدن فرکانس های صوتی 20 هرتز تا 20.000 هرتز است (محدوده شنوایی انسان) که صداهای 20.000 هرتزی بسیار تیز و ریز است و همچنین فرکانس های 20 هرتزی بسیار بم و کلفت است. طراحی صوتی ساب ووفر به نحوی است که صداهای در محدوده 20 تا 200 هرتز یعنی صدای بم و کلفت را پخش کند. علاوه بر ساب ووفر، ووفر نیز صداهای بم را پخش می کند اما محدوده فرکانسی آن 40 تا 500 هرتز است به همین دلیل برای پخش تمامی صداهای بم، انتخاب آن بسیار مهم است. در حقیقت، با خرید ساب ووفر دیگر صداهای با فرکانس کم را از دست نمی دهیم. این صداها در موزیک بیشتر برای افزایش هیجان موسیقی استفاده می شود.

طراحی ساب ووفر در سیستم های صوتی چگونه است؟

همانطور که عنوان شد، به منظور پخش تمامی صداها در سیستم های صوتی از چندین نوع اسپیکر استفاده می کنند که طراحی این اسپیکرها با هم تفاوت دارد. در حقیقت، هر اسپیکر را طوری طراحی می کنند که فرکانس صدای تعیین شده را بتواند پخش کند. برای تولید صدا باید حجمی از هوا را جابجا نمود. صداهای فرکانس بالا که صداهای زیر هستند حجم کمی از هوا را جابجا می کنند ولی در صداهای فرکانس پایین که صداهای بم و کلفت هستند، حجم زیادی از هوا جابجا می شود. بنابراین به منظور طراحی ساب ووفر باید از اسپیکرهای بزرگ استفاده کرد زیرا این اسپیکرها می توانند حجم زیادی از هوا را جابجا نمایند و در نتیجه کیفیت صدای بم افزایش پیدا می کند. به زبان ساده می توان گفت در سیستم های صوتی مختلف معمولا، اسپیکرهای بزرگ ساب ووفر هستند که صدای بم تولید می کند. در خرید ساب ووفر باید به نسبت بقیه بلندگوها یا اسپیکر ها توجه نمایید و با توجه به ابعاد محل مورد نیاز، ساب ووفری را انتخاب کنید که بتواند صداهای مطلوبی را در فضای مشخص پخش کند.

انواع مختلف ساب ووفر

 ساب ووفرها را در حالت کلی به دو دسته ساب ووفرهای اکتیو و ساب ووفرهای پسیو تقسیم بندی می کنند. ساب ووفرهای اکتیو نیازی به آمپلی فایر جداگانه ندارند و می توان به صورت مستقیم آن را به میکسر صدا وصل نمود.(در بسته بندی آن علاوه بر اسپیکر، آمپلی فایر نیز قرار داده شده است.) برای استفاده از ساب ووفرهای پسیو باید برای آن آمپلی فایر جداگانه تهیه نمود. از نظر کیفیت صدا و موسیقی، هیچ تفاوت معنا داری بین این ساب ووفرها وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که ساب ووفرهای پسیو کمتر مورد استفاده قرار می گیرند که دلیل آن سخت تر بودن استفاده از آن و همچنین افزایش هزینه های طراحی و لوازم جانبی است.

ابعاد ساب ووفر در سیستم صوتی حرفه ای کوچک مثل سیستم صوتی کافه یا رستوران معمولا 2*8 (دبل8) و  اینچ یا 10 اینچ می باشد. 

  • RCF - ART 702
  • FBT - CLA 208SA 
  • RCF - 9006AS
  • RCF - 9007AS
خرید ساب ووفر
خرید ساب ووفر

ابعاد ساب ووفرها در سیستم صوتی حرفه ای متوسط مثل سیستم صوتی اجرای زنده معمولا 12 اینچ، 15 اینچ، 18اینچ(رایج ترین) می باشد.

  • FBT - XSUB118 SA
  • FBT - SUBLINE 118 SA
  • RCF - 9004 AS
  • RCF - 8004AS
خرید ساب ووفر
خرید ساب ووفر

اما  ابعاد سیستم های صوتی بزرگتر معمولا 21 اینچ،  2*18(دبل 18) اینج و 2*21 (دبل 21) می باشد.

  • FBT - MITUS 218SA
  • RCF - 9006AS
  • RCF - 9007AS

 

خرید ساب ووفر
خرید ساب ووفر
ساب ووفر چگونه نصب می شود؟

معمولا برای نصب ساب وور فراز یک یونیت یا قاب استفاده می شود که اسپیکرهای ساب ووفر در داخل آن قرار می گیرد. جنس و طراحی این یونیت ها اهمیت فراوانی در تولید صداهای با کیفیت دارد. این یونیت ها را معمولا از چوب می سازند که دچار تغییر شکل نشود. نحوه خروج هوا و میزان آن در طراحی یونیت های ساب ووفر بسیار حیاتی و پیچیده است به همین دلیل هنگام خرید ساب ووفر بهتر به آن توجه کرد.

درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های شرکت  تماس برقرار کنید، تا همکاران ما در هلدینگ شیدکو راهنمایی تان کنند.